Komunikační karty pomáhají při náhradní komunikaci s pacienty s disabilitou v oblasti řeči. Konkrétně se jedná např. o pacienty po úrazech, traumatických poškozeních centrální nervové soustavy nebo v pokročilých stádiích onemocnění typu ALS, roztroušená skleróza apod., stejně jako o pacienty prelingválně neslyšící či ohluchlé, používající znakový jazyk, pacienty s poruchou autistického spektra, dětským autismem, mentální retardací různého stupně či pacienty s demencí, afázií, dysfázií atd.
Je žádoucí, aby zdravotnický personál, který přijde s takovými pacienty do styku, byl schopen s nimi účinně komunikovat, diagnostikovat jejich obtíže a adekvátně reagovat na jejich potřeby, a to primárně v situaci prvního kontaktu při akutních obtížích a při péči v lůžkových zdravotnických zařízeních. Proto jsou v souboru komunikačních karet zahrnuta témata akutních obtíží, zjišťování sekundárních zdravotních komplikací, s nimiž se pacient léčí, a ošetřovatelství v lůžkových zařízeních, včetně sdělení potřeb a diskomfortů pacienta.
Jenoduchou ale velmi účinnou pomůckou při domluvě s nemluvícím nebo obtížně mluvícím pacientem jsou komunikační karty. Komunikační karty představují sadu obrázků doplněných případně textovým popisem. Nemluvící pacient místo mluveného vyjádření ukazuje při rozmluvě s asistentem na některý z obrázků sady, který mu připadá jako reakce na podnět asistenta nejpřiměřenější.
Sada komunikačních karet může vypadat např. takto:
Stáhnout lze komunikační karty ve formátu PDF v těchto okruzích: